Jag upptäckte nyligen att systembolaget.se har fått en ny design, det är en riktigt uppfräschad design och där fokus enligt dem själva ligger på ”hjälpa användare hitta och välja oavsett kunskap”. Den information som jag oftast vill hitta när jag besöker systembolaget.se är deras öppettider, det kan vara som idag när jag är lite osäker på när närmaste systembolaget stänger och framförallt runt högtider kan hela systembolaget.se ligga nere för att alla vill hitta aktuella öppettider. Detta tycker man ju att de borde förstå och ta till sig när de designar en ny hemsida. InUse har tagit fram konceptet och interaktionsdesign med fokus på användarvänlighet men lyckas ändå inte, hemsidan har i mitt tycke blivit mer otydlig genom att ta bort ”Öppettider” ur huvudmenyn, dessa ligger nu under ”Butiker & ombud” vilket tidigare kallades ”Butiker & Öppettider” vilket var mycket tydligare indikation och jag kunde snabbt söka igenom menyvalen för att hitta rätt länk. Istället har de lagt en ruta med ”Våra generella öppettider” längst ner till höger på sidan, men även med min 24″ skärm med 1920×1200 pixlar så måste jag scrolla innan jag ser öppettiderna, dvs det är information som majoriteten av besökarna kommer att missa.
Men tillbaka till huvudsyftet med deras nya hemsida, sökningen och den nya ”smarta” sökrutan, jag väljer givetvis den största sökrutan att det finns två likadana sökrutor utan något markering vad det är för skillnad är inget jag tänker, eller ens märker till en början. Jag fyller därför i ”Backaplan” som är mitt närmaste systembolag för att hitta deras öppettider. Till min stora förvåning för jag inga träffar, istället måste jag gå till sidan ”Butiker och ombud” eller använda den andra sökrutan som ser i princip likadan. Där lyckas jag mycket riktigt hitta butiken och ser med en gång öppettiderna. Men varför måste det vara två liknande sökrutor? Kan inte hemsidan förstå att om jag anger ett butiksnamn visa med butikerna, eller får jag inga träffar på drycker sök igenom butikerna också, eller visa mig i alla fall en tabb i sökresultaten med matchande butiker. Det borde vara en teknisklösning, och jag pratar inte om någon avancerad algoritm, som hemsidan borde lösa istället för att användaren måste tänka på det.
Så för att göra en användarvänlig hemsida, sätt användarnas primära behov i fokus, man ska inte behöva tänka efter när man besöker hemsida. Det finns många tekniska lösningar som vi, som utvecklare kan implementera för att hjälpa besökaren. Jag tänkte avsluta med just ett sådant tips, om jag fick möjlighet att påverka nya systembolaget.se skulle jag satt större fokus på öppettider, jag skulle använda geo-lokalisering för att ta reda på vart användaren befinner sig, ifall besökaren använder en mobiltelefon (vilket blir allt vanligare) blir det ännu enklare att visa relevant information baserat på deras position. Då kan man direkt på startsidan ge användaren den information de oftast behöver.
Jag har därför lagt rutan om öppettider bredvid sökrutan, direkt i blickfånget där den hör hemma. Den försöker själv hitta närmaste butik och visar istället dagens och morgondagens öppettider, med ett enkelt knapptryck tar mig direkt till butikens sida för mer information och öppettider eller visar andra butiker i mitt närområde.
Jag håller med dig om att Systemets nya hemsida inte är, om än en förbättring från den förra, användarvänlig. Själv så tröttnade jag på hur omständligt det skulle behöva vara för att få fram information om öppettider och adress för närmaste bolag; så jag gjorde en grej för att få reda på det lite enklare: http://antaru.com/systemet/
Den är fortfarande under utveckling, och målet är att den ska göra ett bättre jobb än systemets egna sida när det gäller att ge information om öppettider.
Hej Emil!
Kul att du uppmärksammar Systembolagets nya sajt.
Vi på inUse har mycket riktigt tagit fram konceptet men jag tycker att du lägger ord i vår mun när du skriver att vi strävat efter ”användarvänlighet”. För mig är det ett förenklande begrepp som drar alla möjliga användare över en kam och inte nödvändigtvis innebär några större insikter om olika målgrupper. I det här fallet ligger det en gedigen målgruppsanalys bakom strategin. Prioriteringar har skett såväl från ett verksamhetsperspektiv som från ett användningsperspektiv. Och då blir det inte alltid så enkelt som man kan tro vid en hastig blick.
Nyckelmeningen är snarare: ”En grundtanke med den nya sajten är att den ska öka kunskapen om mat och dryck, alkohol och hälsa och varför Systembolaget är ett annorlunda företag.”
En sak som gör Systembolaget annorlunda är att de ska bedriva sin verksamhet utan att sträva efter merförsäljning. Därmed kanske det är rätt att prioritera öppettiderna lite lägre? Bara en sak kan vara överst på en viss sida och att öka kunskapen om mat och dryck har helt enkelt prioriterats högre eftersom de ligger mer i linje med de effekter Systembolaget vill uppnå.
Sen håller jag med dig om att det finns mer att göra när det gäller öppettider hos närmaste butik eller varför inte i min favoritbutik, men det har hittills prioriterats ner i de avväganden som alltid drabbar projekt med ambitiöst scope men med ändliga resurser.
Bakom kulisserna är det också ett utförligt regelverk som styr vilka moduler som ska visas var och om du klickar runt lite kommer du se att öppettiderna kommer högre upp under andra avdelningar än de gör på förstasidan.
Hej! Bra feedback. Vi har lyssnat mycket på våra användare, samt effektmål som utgår från användarnas behov och vår verksamhets mål, samt gjort löpande användningstester. Men som i alla projekt har vi ännu inte realiserat allt som var planerat pga resurser och omprioriteringar. Vad gäller öppettider så var tanken från början att info skulle placeras överst och bredvid sökfältet. Detta är på gång igen. Den ”puffen” ersattes tillsvidare av en puff med info om vår nya e-beställning. Detta för att denna tjänst är ny och behöver förtydligas. Vi håller dock på att hitta lösning för att tydliggöra både öppettider och e- beställning på nytt sätt. Att vi ändrade rub namnet i topmenyn beror på att vi idag har en lösning som länge efterfrågats, att kunna söka ombud via karttjänst. Öppettider togs i o m det bort.
Så en hel del av det du efterfrågar kunde inte realiseras pga prio av andra tekniska utmaningar. medan en del var medvetna val, som vi såklart löpande får utvärdera och justera. Sökfälten håller jag med dig
om. Från början var det kravställt att ha tydliggörande text om vad som kunde sökas i resp fält. Detta krav fick vi vänta med och står högt upp på priolistan just nu tillsammans med enhel del sökkrav vi fick
skjuta upp. Vårt samarbete med InUse har varit mycket givande, och de delar som idag inte är ultimata utifrån användarperspektiv beror till stor del på lösningar vi fick skjuta upp till efter lanseringen. Hoppas det gav dig en tydlig bild. Mvh Åsa Kramers-Edlund / Ansvarig digitala kanaler
Tack Åsa och Mikael, det är både intressant och smickrande att ni tagit er tid att svara och det är spännande att få en större insikt i hur besluten har gått. Och det finns givetvis alltid olika prioriteringar, men kärnpunkten jag ville få fram var att man med relativt enkla tekniska medel kan hjälpa användaren, och det ska bli spännande att följa fortsättningen och se om det blir några förbättringar inom detta på systembolaget.se
Och riktigt cool idé Oscar, fast jag förstår inte riktigt hur den tyckte att det skulle ta 52 minuter att gå till mitt närmaste systembolaget som ligger någon kilometer bort 🙂